Aamulehti Blogit

Yleistä urkintalakia Lex Nokiaa vastaan marssittiin tänään Helsingissä. Tämä laki siis sallisi kaikkien yhteisötilaajien ylläpidon valvoa tietoliikenteen tunnistetietoja, eli käytännössä esim. sähköposteista, kelle ne on lähetetty, viestin aiheet sekä liitetiedostojen koot.
Helsingin Sanomien tekemään kyselyyn vastanneista 76% oli lakia vastaan.

Mielenosoitus keräsi porukkaa kolmisen sataa henkeä. Odotukset olivat suuremmat, mutta tällaisenkin väkimäärän paikalle saaminen on ainakin itselleni jo saavutus.

Aiheesta on kirjoitettu useita artikkeleita ympäri netin ja varmasti myös lehtien, itseänikin haastateltiin pariin otteeseen (en tosin kylmyystärinästä johtuen osannut vastailla kovin nokkelasti). Artikkeleita varmasti löytää mm. Googlesta.
Kuvia miekkarista löytää esim. täältä: http://fogger.servut.us/kuvat/v/lexnokia/

Tein mielenosoitukseen liittyen kaksi kuvaa, joista ensimmäistä käytettiin ainakin mainosjulisteena.




Aktivoituminen on henkisesti terveellistä

Fiilikset on mahtavat, vaikka asia on vakava ja vaikuttaisi kovinkin varmasti olevan menossa läpi eduskunnassa. Tulipahan nyt ainakin kerrottua mikä mättää, ja kunnolla tulikin.

Tämän touhun jälkeen voinkin nyt syventyä järjestelemään Traconiin liittyviä asioita, joita onkin sitten vaikka millä mitalla.

Huomaan saaneeni jostain sanoinkuvaamatonta rohkeutta, joka tuntuu olleen hukassa vuosia. Uskon, että tämä kaikenmaailman puuhaaminen ja tiettyjen ihmisten seura on siihen suurimpana syynä. Kiittää tahdon heitä. Tapahtumien järjestäjänä on minun paikkani, enkä siitä tahdo livetä niin kauan kuin terveyttä riittää!

Tagit: kuvat, mielenosoitus

Jaa 

Kyuu Eturautti Kyuu Eturautti kommentoi_ 5. helmikuuta 2009 22:11
Se täytyy omalta osalta sanoa, että Kimmo Sasin kunnioitus tippui todella matalalle.

Olin jo ennakkoon tietoinen siitä, että häntä oli lahjottu varsin ruhtinaallisesti tämän lain kannattamista varten. Hän osaa pelata peliä, saihan hän murhankin taannoin anteeksi puhumalla jumalasta medialle. Klassinen temppu. Nämä kuitenkin jo tiesin.

Sen sijaan uutta oli hänen kyvyttömyys käytökseen. A-Talkin juontaja joutui toistuvasti huutamaan häntä olemaan hiljaa, vastamaan kysymykseen tai olemaan syömättä toisten puheenvuoroja. Hän käyttäytyi kuin pahainen, hemmoteltu kakara joka ei saanut tikkaria.

A-Talkissa siis juteltiin tänään - yllätys yllätys - Lex Nokiasta. Aika selkeästi siellä maan parhaat lain tuntijat totesivat ehdotetun lain olevan suoraan ja yksiselitteisesti perustuslain vastaisia.
Pekka Puupää Pekka Puupää kommentoi_ 5. helmikuuta 2009 22:21
Ehkäpä 10 vuoden kuluttua muistellaan, miten Lex Nokia ja finanssikriisi olivat lähtölaukaus Nokian suuruuden ajan päättymiselle. Joka tapauksessa on hienoa, että Nokian "pyhyydestä" ollaan tämän lakiesityksen ansiosta pääsemässä eroon - jatkossa on paljon helpompi kohdella sitä kuten mitä tahansa yritystä julkisessa sanassa. Muutenhan Nokiaa on kohdeltu Suomessa silkkihansikkain ilman mitään kritiikkiä - edellinen kritiikki taisi olla kauan sitten, kun Jorma Ollilan puuttumista Yliopistolehden kirjoitukseen "kapeista hartioista" arvosteltiin.
Kyuu Eturautti Kyuu Eturautti kommentoi_ 5. helmikuuta 2009 23:05
No, viimeksi kun Nokia jäi kiinni urkinnasta, todettiin että jos nyt ei viitsittäis rangaista heitä siitä. Ja näin tapahtui.
Jaana Parviainen Jaana Parviainen kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 01:18
Katson juuri itse A-Talkia ja ei herranjestas mitä käytöstä. Monia nähty on, mutta nyt tuntuu, että Sasille oli jäänyt päälle se, että hänen on päästävä sanallaan läpi vaikka mylvivä väkijoukko uhkaisi rynniä päälle - hän kai oli päässään vieläkin mielenosoituksessa.
Jouni Wiklund Jouni Wiklund kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 01:25
Urkintaa tapahtui jo Urkin eli Kekkosen aikana. Nyt se vain on lailla sallittua. Supo, vai Stasi vai ketkä ne olivat. Teleurkintahan on ollu sallittua pitkät ajat polliiseilla ja puhelinyhtiöissä sentraalisantrat urkkivat jo kolkytluvulla. Mun sähköpostit tutkittiin 1990-luvulla, ollessani eräässä puhelinyhtiössä töissä, sainkin potkut ja lupasin vaieta asiasta. Sainkin 9 kk:n palkan vaitiolostani. Nyt niitä ei voida tuomita enää. Siksi paljastan tämänkin. Taitaa olla ollut aika yleistä muuallakin.
könä könä kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 08:55
Laista on ollut paljon puhetta, mutta en ole mistään nähnyt konkreettisesti mitä se tuo. Osaako kukaan kertoa mistä voisi siitä lueskella?

Tämän lain suhteen olen neutraali - kunnes tutustun. Eilisen A-Talkin haastattelu Aalto-yliopistosta sai minut miettimään esimerkiksi sitä - että saadaan paremmin pahantekijöitä kiinni. Esimerkiksi jos laista on oikeasti hyötyä lapsipornojengien kiinnisaamisessa, en pahoittaisi mieltä. Toisaalta, jos työnantaja saa irtisanoa ihmisiä siihen tietoon pohjautuen, mitä on saanut heidän nettisurffaustaan, niin olen kyllä vastaan. Mutta missä on totuus?

Huomioitava seikka muuten, ettei tämä ole pelkästään Nokian ajama asia. Kyllä tässä mukana on yhteisöjä ja yrityksiä läpi suomen.

Kimmosta olen samaa mieltä Kyuun ja Jaanan kanssa - kaikkia ei saisi päästää töllöön.
Kyuu Eturautti Kyuu Eturautti kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 09:28
könä - yhteisötilaajahan saa tässä käytännössä täydet valtuudet vakoilla liikennettä. Se ei koske vain työsähköpostia, vaan pomo saa myös vakoilla jos työpaikalta käytät henkilökohtaista sähköpostia. Tai teet mitä tahansa tietoverkossa, oli se sähköpostia tai muuta. Ja tämä siis koskee myös kirjastojen ja koulujen lisäksi vaikkapa isännöitsijöitä, jotka voivat vakoilla kotoa tehtyä viestintää.

Nykyinen laki on kenties hieman epäselvä, mutta laki yksityisyyden suojasta työelämässä sentäs sisältää huomattavan selkeitä rajoituksia. Tässäpä lista konditionaaleja suoraan lakitekstistä, eli missä olosuhteissa voidaan otsaketiedot nykylainsäädännön mukaan hakea.

1) työntekijä hoitaa tehtäviä itsenäisesti työnantajan lukuun eikä työnantajan käytössä ole järjestelmää, jonka avulla työntekijän hoitamat asiat ja niiden käsittelyvaiheet kirjataan tai saadaan muutoin selville;

2) työntekijän tehtävien ja vireillä olevien asioiden vuoksi on ilmeistä, että työnantajalle kuuluvia viestejä on lähetetty tai vastaanotettu;

3) työntekijä on estynyt tilapäisesti suorittamasta työtehtäviään eikä työnantajalle kuuluvia viestejä siitä huolimatta, että työnantaja on huolehtinut 18 §:ssä tarkoitetuista velvollisuuksistaan, voida saada työnantajan käyttöön; ja

4) työntekijän suostumusta ei voida saada kohtuullisessa ajassa ja asian selvittäminen ei kestä viivytystä.


Olisin valmis hyväksymään lakimuutoksen, mutta silloin haluaisin että sen lopputulos olisi seuraava.
- Koskee yrityksiä ja muita tahoja, joiden kanssa henkilö tekee selkeän sopimuksen. Vaatimuksena pitäisi myös olla luottamuksellisen tiedon käsittely. Eli täten myös jotkut yliopistojen osastot voivat kuulua aiheeseen.
- Yrityksen on haettava lupa automaattisen seurannan aloittamiseen tuomioistuimelta, joka myös määrittää mihin osastoihin/toimintoihin/henkilöihin tämän saa kohdistaa.
- Asiasta on mainittava työ- tai muussa yhteistyösopimuksessa - kuten tällä hetkellä pätee moneen muuhun yrityksen valvontamuotoon.
- Koskee vain yrityksen, työhön liittyvää viestintää (toki muodosta riippumatta).
- Mikäli yritys havaitsee potentiaalisia riskejä, niistä tulee välittömästi ilmoittaa poliisille. Ei siis ehdotetun mukaisesti niin, että yhteisötilaaja/työnantaja saa olla poliisi, syyttäjä, tuomari ja jury

Jos joku kirkkain silmin väittää, että yrityssalaisuuksien vuotamisen estämiseksi isännöitsijän pitää nähdä mitä chattailen kotonani, sanoisin että olen niinsanotusti inasen eri mieltä.
könä könä kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 10:31
Hyviä tarkennuksia Kyuu - edelleen kaipaan kuitenkin tarkennuksia. Sasin kommentti eilen oli, että se lupa ei ole automaattinen vaan sen urkkimisen suhteen tulee ensin saada tavallaan "lupa". Mikäli tämä tarkoittaa mainitsemiasi asioita, niin hyvä. Ellei, niin miten tämä varmistetaan. Tosin, saattoi Sasin höpinöissä olla poliitikon ympäripyöreää valehtelua, eli että uusi laki ei edellytä mitään lupaa...

Perustuen kommenttiin, olisiko mahdollista, että sinun ADSL tai muu laajakaistapalvelun tarjoaja saisi urkkia sinun liikennettäsi perustuen tähän lakiin? Jos sinulla on sopimus laajakaistapalvelusta, millä perusteella taloyhtiö/isännöitsijä pääsee dataliikenteesi käsiksi?

Kuullostaa absurdilta, että joku ulkopuolinen taho voisi valvoa kahden hänen toimintansa ulkopuolella olevaa liikesuhdetta (eli minun ja tässä tapauksessa Elisan välistä sopimusta).

Uskon, ettei tämän lain tarkoituksena ole estää yrityssalaisuuksien vuotamista. Mutta perimmäinen tarkoitus on jäänyt hiukan hämärän peittoon, kun en ole vielä jaksanut selvittää asioita... nyt voisi tietysti tutustua :)
Kyuu Eturautti Kyuu Eturautti kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 11:22
Sasin kommentti eilen oli, että se lupa ei ole automaattinen vaan sen urkkimisen suhteen tulee ensin saada tavallaan "lupa".

Ilmoitus pitää tehdä siitä, että on vakoillut. Tosin Sasin kuvaamanahan kaava on se, että ensin vakoillaan automatiikalla, sitten löydetään "osuma", laitetaan viesti viranomaiselle ja jatketaan sitten käsipelillä tarkempaa vakoilua. Perusteluja ei kuitenkaan tarvita ja vähän epävarmaksi jää, onko sanktioita tämän kaavan rikkomisesta. Epäilen, koska kaava on melko löyhä.

Mitä tulee tuohon, että operaattori saa vakoilla liikennettäsi, se asia on tulkinnanvarainen. Lainoppineet epäilevät, että myös operaattoreita koskisi oikeus vakoiluun, mutta lain säätäjät pitävät tätä epätodennäköisenä. Taloyhtiöihin asia vaikuttaa tapauksissa, jossa taloyhtiössä on yhteinen laajakaista, josta taloyhtiö on välikätenä vastuussa. Melko yleinen käytäntö tämäkin, vaikka joskus taloyhtiö ei olekaan asiassa osapuolena.

Kannattaa myös muistaa, että monilla on kotonaan nettiyhteys firman maksamana. Firma voi siis vakoilla tätäkin, sillä useimmat yritysliittymät reititetään ostavan yrityksen kautta. Sama koskee mobiilidataa. Varsin useat työnantajat antavat työntekijöille luvan käyttää firman läppäriä tai kodin yhteyttä myös vaikkapa omiin sähköposteihin.

Olet oikeassa. Yrityssalaisuuksien vuotamiseen tällä ei ole vaikutusta. Sen verran itsekin olen tutustunut teollisuusvakoiluun. Sasin puheet siitä, että tiedoston kopioinnista usb-tikulle jää aina jälki ovat... noh, keksipä nyt sopiva synonyymi järkivapaalle. Toki tikun liittämisestä koneeseen jää loki, mutta muilta osin asiasta ei tarvitse jäädä merkkiä. Auditointikäytäntö palvelimillakin vain merkitsee tiedoston tai verkkojaon hakemisen, mutta jos henkilön pitää näitä tietoja käsitellä työssään, tämä tieto on merkityksetöntä. Sinänsä monet tietoturvatarkat työnantajat estävät usb-tikkujen käytön, syystäkin. Sekään ei vakoilua estä, vaikka kenties lisää sen haastavuutta hieman.

On minulla pari teoriaa miksi tämä laki tulee. Ja nämä ovat sitten vain omia hatusta vedettyjä teorioita, enkä missään nimessä väitä että pitäisin näitä faktoina.
1. Työnantajille mahdollisuus tiukempaan kuriin. Täysi vakoilu kaiken liikenteen, myös muun kuin työhön liittyvän osalta. Tällä on helppo pelotella ihmisiä ruotuun.
2. Tekijänoikeusteollisuuden ostama laki. Soveltamalla tarpeeksi mukavasti tätä lakia, sillä voidaan vakoilla tehokkaasti (joskaan ei lähellekään idioottivarmasti) tekijänoikeusrikkureita.
3. Sensuurin tehostaminen. Valtion sensuurihalut ovat melko suuria ja tämä laki mahdollistaisi hyvin helposti väärää mieltä olevien ihmisten etsimisen.
4. "Varmuuden vuoksi". Yrityksillä ei ole nyt käyttöä laille, mutta haluavat että se on säädetty varoiksi jos joskus tulisi tarvetta vakoiluun.
5. Selustan suojaus. Vakoilua firmoissa pomojen toimesta tapahtuu jo nyt reilusti. Haluttiin oikeutus jo tapahtuneille, siltä varalta että ensi kertaa syyttäjä ei päästäisikään kuin koiraa veräjästä (Nokia sai edellisen vakoilun anteeksi).
Pertti Veltto Virtanen Pertti Veltto Virtanen kommentoi_ 6. helmikuuta 2009 11:43
Yleinen sääntö on, että kun "alkaa mennä hyvin" - tekee kohta ylimielisiä mokia - kuten nyt Kimmo " Lex Luthor" Nokia! Olin vastaanottamassa mielenosoitusta ja taas -ä taas J. Kasvin fanijoukkio yritytti häiritä kesken lakiavastustaavaa puhettani "mitä sä puhut" huudoilla! Vaiheessa kun kerroin Nokian maantieteellisestikin jo aikoinaan yhdistäneen - connectin - Suomea "noug"- eli "nahkapaikkana, johon tultiin pohjoisravesireittiä ja Eteläistä Vanajanreittiä. Ja kokemäen jokea pääsi aina Emäkoskelle - jonka NOKIA "tasoitti". Ennen sitä tulivat Nokialle vielä Viikingitkin.
Ja nyt Nokialla " uudet kunnon tiet yhdistävät Pirkanmaata Etelään pohjoiseen, Itään ja länteen" samalla lailla - mutta (tässä kohtaa huutoa- kai ne kasviopin miehet olivat huomanneet, että tiedän historiastakin vähän enemmän - ja Kasvihan kohta "tuli puolustelemaan" sitä - ETTÄ VIHREÄT HYVÄKSYVÄT TÄMÄNKIN!? - Fyi Fin, sanoisi Astridin kaverit).

Olin tulossa johdannosta kohtaan, että nyt Nokia esimerkillisellä toiminnallaan alkaa "yhdistämisen sijasta erottaa! UNCONNECTING - ja vielä "Own people" - sillä jokainen tajuaa kuinka "kommunikaatio vähenee ja yhteydenpidot ei ainakaan parane - kun aletaan EPÄILLÄ JA PELÄTÄ!

Ei kyllä kateeksi käy Jyrkiäkään, meinaan tätä Kasvia, ei uskaltanut toisen jyrkin tavoin pyytää anteeksi, vaan "selitteli ja käänteli tosiasiaa", että hesan "erilallasuuntaantunet" tytöt ja tädit pompottaa asiassa kuin asiassa "kunnon" miehiä!

Nokia - neglecting people! ainaskin ihmisten mielipiteet ja yleisen mielipiteen tässä asiassa.

Kommentoi

Sinun tulee olla Aamulehti Blogit -verkoston jäsen ennen kuin voit kommentoida!

Liity tähän sosiaaliseen verkostoon

© 2010   on luonut Aamulehti

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Yksityisyys  |  Palveluehdot