Aamulehti Blogit

Ahti Pontinen

Miten niin oma uskonto? Mitä tapahtuu jos uskonnonpetus Suomessa loppuu?

Kun saa lukea kirjoituksessa, jossa väitetään, että täytyyhän oman uskoonopetusta saada, ponnistaa pinnalle väkisinkin kysymys, että mikä oma uskonto on vastasyntyneellä tai ylipäätään esimerkiksi ala-asteen oppilaalla. Vanhemmathat sen sen uskonnon ovat silloin päättäneet ja "oman" uskonnon opettajat jatkavat tätä "uskononvapaus" perinnettä.

Onko siis lapsilla uskonnonvapaus! Vastaus: Ei ole Suomessa!
Vaikka muualla jossain maailmassa asiat ovatkin totaalisen kärjistetysti tässä asiassa ei se todellakaan ole mikään puolustus!

Kirkon puolustajat omissa mielipiteissään jättävät tahallaan käsittelemättä näitä asioita.
Tästähän perimmäisesti on kysymys!

Entä mitä tapahtuisi, jos uskontoa ei opetettaisi?
Tämä halutaan tuoda esille ja kauhukuvat, että uskonnollinen ääriajattelu lisääntyisi ja kulttuuriperintömme katoaisi. Höpö höpö!

Kyse ei ole siitä, että uskontotiedon opetus lopetettaisiin vaan se ettei uskontoa opeteta käännytysmielessä. Myös vanhempien takia kirkossa oleva ala-ikäisen opettaminen niin, että valtakirkkomme oppi on se oikea ja moraalipohja arvostettavin on käännyttämistä.
Se tuntuu olevan kynnyskysymyksiä, että kauhuskenaario opetuksen nimenkin muuttamisesta elämänkatsomustiedoksi on loukkaus kirkon puolella olevia vastaan!
Herkkää on!

Nyt yritetään peitellä ydinasioita kaikkeen mahdolliseen ja uhkailla kauhukuvilla ja siirtää keskustelu muualle ja kaikkea muuta vastaavaa, kunhan vain kirkon oma ydinasia, eli sille menevät rahat, sen valta, jäsenmäärä jne... säilyisivät. Tämän asian välttely on moraalitonta varmaan kirkon oppikirjojenkin mukaan! Puhukaa rehellisesti näistä asioista nykyisen ja entisen uskonnonopetuksen puolustajat!
Nyt te vastaatte kaikkeen, että näin paljon kirkko on tehnyt.....helppo vastata kun ei ole kilpailua kun on erityisoikeudet!

Tulevaisuuden puolesta

Ahti M. Pontinen

Tagit: elämänkatsomus, suomi, uskonnonvapaus, uskonto, yhteiskunta

Jaa 

Kyuu Eturautti Kyuu Eturautti kommentoi_ 15. lokakuu 2009 12:52
Entä mitä tapahtuisi, jos uskontoa ei opetettaisi?
Tämä halutaan tuoda esille ja kauhukuvat, että uskonnollinen ääriajattelu lisääntyisi ja kulttuuriperintömme katoaisi.


Olen vahvasti eri mieltä. Jos uskonnoista ei kerrottaisi, sitten kertominen jäisi todellakin ääriliikkeille. Jos lapset on koulussa opetettu, heille on kerrottu mistä puusta uskonnot ovat veistetty, he osaavat olla varovaisia. Jos mitään ei ole sanottu, heidät on aivan liian helppo aivopestä.

Olen samaa mieltä siitä, ettei lapsilla ole uskonnonvapautta ja sitä pitäisi olla. Mutta en ole siitä samaa mieltä että tieto itsessään olisi vihollinen. Se pitäisi vain jakaa fiksummin.
Huuvan Alta Huuvan Alta kommentoi_ 15. lokakuu 2009 13:05
Lukion uskonnonopetuksesta jäi mieleen erityisesti ensimmäinen luokka. Koko lukuvuosi käsiteltiiin eri maailmanuskontoja, mikä oli oikeasti mielenkiintoista. Olin tosi pettynyt kun toisen luokan alussa valkeni, että loppuaika päntättäisiin kristillistä kirkkohistoriaa, mistä oli saanut ihan tarpeeksi jo peruskoulussa.

Kyllä meidän pitää lapset perehdyttää uskontoasioihin, ja nykyinen linjaus ettei opetus ole tunnustuksellista on ainakin periaatteessa hyvä. En sitten tiedä minkä verran nykyisillä uskonnonopettajilla on kutsumusta mukana? Hyväksyttäisiiinkö muslimi peruskouluun uskonnonopettajaksi?

En tiedä nykyisiä tuntimääriä, mutta ainakin omassa nuoruudessani uskontoon käytettiin liikaa aikaa. Keskiajan piispat ja paavit ovat enimmäkseen turhia julkkiksia.
Ahti Pontinen Ahti Pontinen kommentoi_ 15. lokakuu 2009 13:24
En nyt tiedä ymmärrämmekö Kuuy mitä toinen meistä tarkoittaa. Itse tarkoitan sitä, että en usko, että uskonnon opettaminen jää ääriliikkeille, koska on hyvin epätodennäköistä, että vaikka koko uskon opettaminen alle kymmenvuotiaille lopetettaisiin äärilikkeiden opettajat pääsisivät jotenkin opettamaan näille alle kymmenvuotiaille.Jos vanhemmat kuuluvat äärilikkeeseen lapsi "pakotetaan" tai pakotetaan tai ohjataan nykyisinkin tähän....
En oikein jaksa uskoa, että tämä asia juuri muuttuisi.

Filosofisesti: Tappamalla tämän hirveän ihmisen oikeutan sen, että muille ei tapahdu hirveää, tappamiseni on siis oikeutettua. Onko? Eikö ole niin, että leikit itse Jumalaa, joka tietää, miten voi estää tulevaisuuden... mistä sinä tiedät tulevaiduuden?
Äärimmäisen kärjistetysti esitetty filosofinen pohdinta, mutta tästä mielestäni on kysymys.

Eli uskonnon opetusta nimenomaan "oman uskonnon" opettaminen tulee jatkua nykyisellään
( tai palata jopa vanhaan ) koska näin estämme.... mistä sinä sen tiedät?

Ja tiedät tai et, peruskysymyksiä oikeasta vapaudesta ei käsitelty vieläkään.
Anna-Emilia Piirainen Anna-Emilia Piirainen kommentoi_ 15. lokakuu 2009 15:01
Samaa mieltä osittain Pontisen osittain Kyuun kanssa.

Uskonnonopetus nykymuodossaan joutaa romukoppaan. Mutta tottakai lapsille pitää opettaa eri uskonnoista, niiden historiasta, nykytilasta jne. mutta tämä voidaan tehdä aivan hyvin esim. elämänkatsomusoppi- nimen alta. Lapsilla ei todellakaan tässä tilanteessa ole uskonnon vapautta, vaan pakko. Monet vanhemmat kastavat lapsensa kirkkoon vain sen vuoksi, että "niin kuuluu tehdä" ja samaa periaatetta noudattaen tämä kastettu ihminen jää kirkon jäseneksi aikuistuttaankin.

Mielestäni uskonto on sen verta iso asia ja osa ihmisten elämää, että tasapuolisen ja tasavertaisen tiedon antaminen lapsille ja kannustaminen asioiden pohdintaan olisi vain hyväksi myös evankelisluterilaiselle Suomelle. Silloin kirkko varmasti saisi niistä jäljelle jäävistä jäsenistä enemmän irti, kun ihmiset oikeasti tietäsivät mihin uskovat ja toimisivat tässä uskossaan. Toki edelleen olisi niitä ihmisiä, jotka vain kuuluvat kirkkoon, eivätkä tee mitään uskonsa eteen, mutta tuskinpa pieni maailmankatsomus tässäkään asiassa olisi kellekään pahasta.

Kannatan ehdottomasti uskonnonopettamisen lopettamista kouluissa. Tilalle elämänkatsomus oppi tai joku muu aine, jossa opetetaan uskonnoista ilman kiihkoa, ennakkoasenteita tms.
Ihmetteleva Ihmetteleva kommentoi_ 15. lokakuu 2009 21:47
Hallo Pentti, väität siis oikein todella että kaikki jotka eivät nosta sitä "mustakantista" kaiken todellisuuden yläpuollele, ovat ilman täyttä ymmärtämystä
Vesa-A Vesa-A kommentoi_ 15. lokakuu 2009 21:56
"Kannattaa mennä esim. helluntai kirkkoon ja opettelemaan uskon asioita, ei kieltää sellaista, ateismi tuntuu kuuluvan sosiaalidemokraateille......"

En halua mitenkään puolustaa sosiaalidemokraatteja tai muitakaan poliittisia ryhmittymiä, mutta mielellään järkiperäiset perusteet yllä esittämällesi asialle ja selvitys mitenkä se soveltuu puolustamallesi sosialismin asialle.
Ihmetteleva Ihmetteleva kommentoi_ 15. lokakuu 2009 22:20
Vesa-A, missä ovat ne tavanomaiset raamatunlauseet, niilähän sinä tapaat katkaista keskutelun
Vesa-A Vesa-A kommentoi_ 15. lokakuu 2009 22:32
Ihmettelin vain, kun tämä isä Mitro sanoi, että "Jeesus oli demari", mutta nyt tämä toinen poliittinen "profeetta" P. Kosonen sanoo, että "ateismi kuuluu sosiaalidemokraateille."

Vähemmästäkin menee ymmälle. Pyysin vain vaatimattomasti P. Kososelta perusteita. Ei ole kuulunut.
Ihmetteleva Ihmetteleva kommentoi_ 15. lokakuu 2009 22:41
Vesa-A, taidat olla eksynyt, olet Ahti Pontisen asettaman kysymyksen edessä, ei täällä ole mitään Kososia, yritä edes pysyä asiassa
Vesa-A Vesa-A kommentoi_ 15. lokakuu 2009 22:46
Kommentoinkin vain P. Kososen kommenttia kuten teki nimim. ihmetteleväkin. Pahoittelen jos meni vähän varsinaisesta asiasta syrjään. Sitä asiaa olen kuitenkin kommentoinut useita kertoja. Esim. blogissani "koulujen uskonnon opetus - lapsikaste.

Kommentoi

Sinun tulee olla Aamulehti Blogit -verkoston jäsen ennen kuin voit kommentoida!

Liity tähän sosiaaliseen verkostoon

© 2010   on luonut Aamulehti

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Yksityisyys  |  Palveluehdot