Suomen kielen ilmaisut,vaikka paikallisin murtein,on rikas kieli,kun siitä eliminoitaisiin esimerkiksi sana,"eliminoida",joka johtuu englannin kielestä.Niinkin yksinkertaisesti  neljällä kirjaimella ilmaistu sana kuin "LUMI",jota voi mainita monella tavalla,luminen,lumeton,lumesta,lumeen,lumittuminen,lumitus,lumettomuudesta lumittumiseen,jne.Nykypäivien tiedosto ( media ) on hienohelmaistunut (  hieno lause ) lännen kielen sekoittamiseen tarpeettomana vaikeuttajana suomen kielen pysyvyyttä erikoisasemassa.Ylpeys voi olla turhuutta,mutta jotenkin rinta nousee pystympään ymmärtäessään ulkomaalaisille vaikean SUOMEN KIELEN.   Laulun sanoittaja taisi olla urakoitsija,kun sävelsi "rakentajan laulun",joka niemeen lahdelmaan talon tahtoisin pystyttää.   KT.

Katselukerrat: 104

Vastaukset tähän keskusteluun

Olet oikeassa. Suomen kieli on kaunis, sointuva ja kaiken lisäksi täsmällinen. Kuin luotu runouden ja tieteen kieleksi. Sen käsiteavaruus on ymmärrettävä, hyvin luokitteleva ja selkeä. Jotkut väittävät että italian kielen kauneus johtuu vokaalien suuresta määrästä suhteesta konsonantteihin. Tällä perusteella suomi on kauniimpi kuin italia. Myös suomen kielen sävel on kaunis. Se on niin itsestään selvä, ettei sitä aina tunnista. Parhaiten itse olen sen tunnistanut kun palattunuani ulkomailta. Tässä vasta alkukehut. Annan välillä vuoron sinulle ja muille.

Muistaakseni laulun sanat kuuluvat: "...joka niemeen, notkohon, saarelmaan kodin tahtoisin pystyttää..."  Minulla on joskus käynyt mielessä, että virheellisesti tulkittuna laulu sopisi moniavioisen haavelauluksi.

RSS

© 2017   Perustanut: Aamulehti.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot