HOK-Elannon jäsenistö eli asiakasomistajat voisivat aivan hyvin käyttää äänioikeuttaan sanoakseen sanansa Järnefeltin ehdotuksesta ottaa osuusliikkeessä käyttöön ns. Ranskan malli ruokahävikin pienentämiseksi. Jäsenäänestykset - kuten jo aiemmin toisessa yhteydessä olen todennut - aktivoisi samlla jäsenistöä ja lujittaisi sen sidettä osuusliikkeeseen.

Järnefeltin näkemys Ranskan mallista omin sanoin:

"Vapaaehtoinen Ranskan malli

Toivoisin HOK­Elannon alkavan oma­aloitteisesti noudattaa ns. Ranskan mallia

ruokahävikkiasioissa. Ranskassa laki kieltää ruoan laittamisen roskiin, joten marketit joutuvat

järjestämään hävikkiruoille hyväntekeväisyysjärjestön, kompostoinnin tai yhteydet maatiloille

eläinten ruokkimiseksi. En vaadi sitä, mitä Ranskassa laki myös vaatii, eli että kauppaliike

järjestää kuljetuksetkin.

Itse johdan kirkkoa, joka jakaa ruoka­apua yhteistyössä erään HOK­Elannon S­Marketin kanssa.

Ylijäämäleipiä varten meillä on jopa kontakti hevostiloihin. Yksi ongelma on ilmennyt: kun

kauppa ymmärrettävästi pyrkii pienentämään hävikkiään ja kun aukiolo on myymälässä nyt 24 h,

niin tavarat ovat hyllyssä vuorokauden viime sekuntiin asti, jonka jälkeen ne muuttuvat lain

mukaan jätteeksi. Silloin ne joutuvat suoraan roskiin.

Tämä on johtanut siihen, että saamme jaettavaksi usein vain pelkkää leipää (jota tilataan ylimäärin)

tai vanhoja vihanneksia (joilla ei ole selvää vanhentumispäivämäärää). Myymättä jäänyt liha, kala,

kana jne. päätyy roskiin, eikä enää köyhien suuhun.

Jos laki Suomessakin kieltäisi ruoan roskiin pistämisen, tai jos HOK­Elanto haluaisi sellaista tapaa

itse noudattaa, näkisin yhden ratkaisun, joka ei merkitsevästi kasvattaisi hävikkiä ja maksavien

asiakkaiden kuluja, mutta lopettaisi ruoan joutumisen roskiin ja palauttaisi köyhille ihmisille

lahjoitusruoat suuhun: koko prosessin aikaistamisen päivällä.

Eli kauppaliike “halpuuttaisi” vanhenevat tavarat jo päivää ennen viimeistä myyntipäivää /

käyttöpäivää (varmaankin 30% alennus riittäisi), ja sitten viimeisen päivän aamuna jäljellejääneet

ja vanhentuvat tavarat lahjoitettaisiin ruoka­apuun. Koska alennustavara, jossa on yksikin päivä

jäljellä, myy paremmin kuin viimeisen päivän tavara, eikä edes tarvitsisi mennä 60%

alennushintoihin, jolloin myynti on jo tappiollista, olisi luultavaa, että myynnin lopputulos olisi

melko sama, mutta ruoan joutuminen roskikseen katkeaisi. Tätä kannattaisi ainakin kokeilla.

Olen ehdolla HOK­Elannon edustajistoon “Hyvät jakoon” ­ listalla, ja päävaaliteemani on, että

HOK­Elanto lähestyisi vapaaehtoisesti Ranskan mallia. Suomalaiset kannattavat ruoka­apua –

Iltalehden kyselyssä vuoden 2015 toukokuussa peräti 98% kannatti vanhenevan ruoan jakamista

köyhille.

Richard Järnefelt

piispa, pianisti

ehdokasnumero 677"

Katselukerrat: 116

Vastaukset tähän keskusteluun

Jos ja kun Riku Järnefeltin ehdotus toteutetaan, pitää huomioida myös ne kuluttajat, jotka käyvät epätoivoista taistelua ostamalla punaliputettuja tuotteita leipäjonon välttääkseen.

Ruoka-apua voi aivan hyvin jakaa ruokaapu päällä. :-)

RSS

© 2017   Perustanut: Aamulehti.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot